EDF 64mm XDF6412 M2220-2800KV CCW - dmychadlo

Kód: XF6412A
945 Kč 781 Kč bez DPH
Skladem (8 ks)
Můžeme doručit do:
20.9.2024

EDF (dmychadlo) se střídavým motorem.

Detailní informace

Detailní popis produktu

Vhodné regulátory: 32bit MCU. Velikost regulátoru volit dle použitého napěti.

2S - 30A, 3S - 40-60A

8 lopatek                                 12 lopatek

 Označení EDF je z anglického „electric ducted fan“,  „elektromotorem poháněné opláštěné dmychadlo“.

Ve velkém letectví se s opláštěnými dmychadly pracuje už dlouho. Opláštěná dmychadla mají oproti volným vrtulím výhody, jakými jsou větší tah při vznášení nebo při malých rychlostech (viz třeba vznášedla nebo některé multikoptéry), a větší tah při vysokých podzvukových rychlostech (viz třeba dmychadla na proudových dopravních strojích). Nevýhodou je potom velká hmotnost a aerodynamický odpor pláště.

Pro většinu modelářů však EDF znamená motor s vrtulí schovaný v trupu modelu. A zde je potřeba říci, že ačkoliv takový model vypadá jako proudová stíhačka, jeho výkony jsou horší, než kdyby měl volnou vrtuli. Tedy, jedinou výhodou EDF je vzhled modelu, za který je nutno „platit bateriemi“. Model nemá výkony proudového vzoru a nedosahuje ekonomiky provozu normálního vrtulového modelu.

Proudový, lopatkový motor má velikou výstupní rychlost spalin (okolo rychlosti zvuku, tj. okolo 300 m/s). Protože se modely pohybují relativně pomalu (i turbínové modely létají, řekněme, rychlostmi okolo 360 km/h, tj. 100 m/s), chová se turbína jako pohon s konstantním tahem, na zemi i ve vzduchu má motor stále stejný tah. Protože výkon je tah krát rychlost, výkon turbíny roste s rychlostí. Naproti tomu dmychadlový model (vrtule v kanálu) je spíše pohonem s konstantním výkonem, tudíž tah s rychlostí klesá. Říká se, že pokud má mít dmychadlový model stejný letový projev jako turbínový, musí mít dmychadlo na zemi asi dvojnásobný tah než turbína. Při letové rychlosti potom oba pohony táhnou stejně, turbína stejně jako na zemi, dmychadlo polovinu toho, co na zemi.

Turbíny jsou nádherné, ale nákladné na pořízení i na provoz, EDF jsou potom „mnohem cenově přijatelnější náhražka“ .

Na druhé straně, ve srovnání s volnými vrtulemi, mají dmychadla poměrně malý průměr a vysoké otáčky, což samo o sobě stačí k horší účinnosti, navíc je vzduch přiváděn k dmychadlu kanály, v nichž je vzduch brzděn třením a případně i změnami směru a průřezu. Ve výsledku se tak prý říká, že aby měl dmychadlový model stejné výkony jako vrtulový, potřebuje z baterie odebírat 2.5-3x více energie. Něco na tom je, jak bude ukázáno dále.

Shrnuto, EDF je kompromis, který ovšem může stát za to. Tedy, stojí za to, pokud chceme (polo)maketu proudového letadla za rozumné (pořizovací i provozní) peníze.

Doplňkové parametry

Kategorie: Dmychadla, EDF
Hmotnost: 0.11 kg

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: